Sacramentum Caritatis - posynodalna adhortacja apostolska
Wydawnictwo: Wydawnictwo Księży Sercanów Dział: Dokumenty Format: 145x205 Stron: 93 Oprawa: miękka ISBN: 9788375190168 INDEKS: SER0104B17180Opis
Niniejsza adhortacja apostolska ma na celu zebranie bogactwa różnorodnych refleksji oraz propozycji związanych z pracami niedawnego Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów z zamiarem wyjaśnienia niektórych zasadniczych linii zaangażowania, mających obudzić w Kościele nowy impuls oraz eucharystyczną żarliwość.
Ojciec Święty pragnie w obecnym dokumencie polecić nade wszystko, by lud chrześcijański pogłębił więź istniejącą pomiędzy tajemnicą eucharystyczną, akcją liturgiczną oraz nową służbą duchową wynikającą z Eucharystii jako sakramentu miłości. W tej perspektywie pragnie ustawić obecną adhortację w relacji z jego pierwszą encykliką Deus caritas est, w której wielokrotnie mówił o Eucharystii, by podkreślić jej więź z miłością chrześcijańską, czy to w odniesieniu do Boga, czy w odniesieniu do bliźniego.
Tekst podzielony jest na trzy, główne rozdziały: Eucharystia jako tajemnica, będąca przedmiotem wiary (I), Eucharystia, którą świętuje Kościół (II) oraz Eucharystia, którą Kościół żyje (III). W 256 przypisach znajdują się szczegółowe informacje źródłowe, dotyczące propositiones (wytycznych) uchwalonych podczas synodu biskupów. Według kardynała Karla Lehmanna, przewodniczącego niemieckiego episkopatu, jeszcze żadna papieska adhortacja nie uwzględniała tak szeroko wyników obrad synodu, co pokazuje, że papież ma ogromny szacunek dla prac synodu, a tym samym dla kolegialności biskupów z i pod papieżem.
Już na samym początku adhortacji dostrzec można ogromne nabożeństwo Benedykta XVI do tajemnicy Eucharystii, którą papież nazywa pokarmem dla człowieka zgłodniałego prawdy i wolności (2). Biskup Rzymu przypomina, że dla chrześcijan wyzwalającą prawdą (J 8,36) jest sam Chrystus, dlatego też Eucharystia jest pokarmem Prawdy, z którego wciąż na nowo wyrasta i rodzi się młody Kościół. Benedykt przypominając o Eucharystii jako centrum życia Kościoła podkreśla, że im żywsza jest wiara eucharystyczna (6) w Ludzie Bożym, tym głębsze jest uczestnictwo wiernych w misji głoszenia Ewangelii, jaką swoim uczniom zlecił sam Chrystus. Co więcej, każda zmiana, każda reforma - jak mówi papież - wiąże się w jakiś sposób z odkryciem w wierze eucharystycznej obecności Zbawiciela w Kościele.