Okładka

Jezus Chrystus w ikonografii

Jarosław Charkiewicz Wydawnictwo: Warszawska Metropolia Prawosławna Dział: Prawosławie Format: 147x210 Stron: 80 Oprawa: miękka ISBN: 9788360311172 INDEKS: WPR0021B38711
12,00 zł
Darmowa dostawa od 150 zł Paczkomaty 10 zł Poczta Polska 15 zł Za pobraniem 15 zł

Opis

U schyłku 2008 r., tuż przed świętami Bożego Narodzenia (a być może również z myślą o okresie obdarowywania się prezentami), ukazała się najnowsza publikacja Wydawnictwa Warszawskiej Metropolii Prawosławnej pt. „Jezus Chrystus w ikonografii”. Jest to faktycznie drugie wydanie książeczki autorstwa Jarosława Charkiewicza, która ukazała się przed pięciu laty, poświęconej ikonografii Zbawiciela, jakkolwiek przypominają o tym jedynie niektóre zaczerpnięte stamtąd teksty. O ile pierwsze wydanie ukazało się w formie broszurowej i czarno-białej, o tyle tegoroczne wydanie to praca w znacznej części w pełnym kolorze. Zasadniczą różnicę w porównaniu z wydaniem z 2003 r. stanowi też znacznie bardziej obszerne potraktowanie tematu (w pierwszym wydaniu znalazło się omówienie 13 wariantów ikonograficznych Chrystusa, zaś w obecnym jest ich 19). Pracę zwyczajowo poprzedza wprowadzenie, w którym czytamy m.in.: „Księgi Nowego Testamentu nie zawierają żadnego opisu twarzy lub postaci Zbawiciela. Koncentrują się one przede wszystkim na głoszonej przez Niego Dobrej Nowinie. (…) Jednak pierwsi chrześcijanie, z wielką troską zachowujący słowa Zbawiciela, nie przechowali potomnym Jego wizerunku. (…) Kanony ikonograficzne dotyczące przedstawień Jezusa Chrystusa i innych świętych powstawały na przestrzeni wieków. Ważne miejsce zajęły tu: VI Sobór Powszechny w Konstantynopolu (680 r.) i Sobór in Trullo (691-692 r., kanon 82). Proces ten zakończył się na VII Soborze Powszechnym w Nicei (787 r.), zwołanym z powodu herezji obrazoburców. Potępiwszy ich, sobór nakazał poszanowanie świętych ikon i postanowił umieszczać wizerunki Chrystusa, Matki Bożej i świętych na ścianach, deskach, naczyniach liturgicznych i szatach...”. Dalej zaś: „Ikonografia odegrała ogromną rolę w uświadomieniu sobie obrazu Jezusa Chrystusa. Dzięki ikonie postanowienia soborów: chalcedońskiego (451 r.) (dotyczące dwóch natur w Chrystusie) i nicejskiego (787 r.) (dotyczące kultu ikon) stały się bliższe, bardziej zrozumiałe i przystępne dla każdego wiernego. Dzięki niej w świadomości wiernych utrwaliło się Oblicze Chrystusa i nabrało cech stałych. Wizerunek Chrystusa przyjęty przez ikonografię jako nienaruszalny kanon, posiada konkretne historyczne znaczenie, tj. wyraża największe podobieństwo do rzeczywistego obrazu Zbawiciela. Sformował się on na podstawie Tradycji i wyraża soborowe wyobrażenie Cerkwi o Jego wyglądzie zewnętrznym”. Omawiane opracowanie, jak pisze autor w tymże wprowadzeniu, „nie pretenduje do kompleksowego przedstawienia tematyki ikonografii Jezusa Chrystusa w Prawosławiu. Jest to jedynie zarys tematu, który może doczekać się w przyszłości szerszego opracowania. W pracy przedstawione zostały jedynie najczęściej spotykane typy ikonograficzne Zbawiciela, które spotykane są w Cerkwi prawosławnej, w tym te, których korzenie nie tkwią w Prawosławiu. Jakkolwiek zostały one tu omówione w celu prezentacji pełniejszego, choć oczywiście niewyczerpującego, obrazu bogactwa przedstawień Jezusa Chrystusa w ikonografii”.

Pracę kończy dosyć obszerna bibliografia tematu oraz słownik trudniejszych terminów spotykanych w książce.

Inne pozycje - Jarosław Charkiewicz

55,00 zł
55,00 zł
Okładka
Jarosław Charkiewicz
27,00 zł
52,00 zł
43,00 zł
Okładka
Jarosław Charkiewicz
27,00 zł
61,00 zł
22,00 zł
Okładka
Jarosław Charkiewicz
26,00 zł
Okładka
Jarosław Charkiewicz
25,00 zł
Okładka
Jarosław Charkiewicz, Ewa Kocój
16,00 zł
Okładka
Jarosław Charkiewicz
6,00 zł
Okładka
Jarosław Charkiewicz
17,00 zł
Okładka
Jarosław Charkiewicz
79,00 zł