Okładka

Ojcowie Kościoła komentują Biblię (Tomy Ia, Ib, II, VIII, XI,Xa)

Wydawnictwo: APOSTOLICUM - Wydawnictwo Ks. Pallotynów Dział: Opracowania (komentarze biblijne) Format: 175x255 Oprawa: twarda INDEKS: APO0469B41148
624,00 zł
Darmowa dostawa od 150 zł Paczkomaty 10 zł Poczta Polska 15 zł Za pobraniem 15 zł

Opis

Ojcowie Kościoła komentują Biblię - tom I a. Ewangelia według św. Mateusza 1-13

Ewangelia według św. Mateusza należy do ulubionych tekstów biblijnych komentatorów patrystycznych. Zaprezentowana w niniejszym tomie – nierzadko po raz pierwszy w języku polskim – obfitość patrystycznych komentarzy do tej Ewangelii oferuje czytelnikowi wyśmienitą i różnorodną ucztę duchową. To odpowiedź na znak czasu, jakim jest ponowne odkrywanie miejsca i roli Biblii w życiu Kościoła.

Ojcowie Kościoła komentują Biblię - tom II - Nowy Testament. Ewangelia według św. Marka

„Ojcowie Kościoła komentują Biblię”, to 30 tomowy komentarz patrystyczny do całego Pisma Świętego. Zbiera on teksty zarówno Ojców Kościoła, jak i pisarzy chrześcijańskich obejmujące okres od Klemensa Rzymskiego (ok. 95 r.) do Jana Damasceńskiego (ok. 645 do 749). Niniejsze zbiór zawiera więc siedem wieków refleksji nad Biblią i życiem chrześcijańskim.

Ojcowie Kościoła komentują Biblię - tom VIII - Stary Testament. Księga Przysłów, Księga Koheleta, Pieśń nad Pieśniami

Najnowszy komentarz do Księgi Przysłów, Księgi Koheleta i Pieśni nad Pieśniami przybliża Pisma Świętego dzisiejszemu czytelnikowi w interpretacji autorów wczesnochrześcijańskich, którą oni sami w swoich czasach przedstawili, bez żadnej ingerencji w ich teksty. Nie można jednak tego uczynić we sposób właściwy, nie zatrzymując się przynajmniej na krótko nad tekstami patrystycznymi, jako takimi. Stad pomysł obecnego Komentarza, który zbiera najciekawsze interpretacje ojców Kocioła konkretnej perykopy biblijnej i przedstawia je razem, umożliwiając w ten sposób osobom zainteresowanym dostęp do skarbów egzegezy biblijnej starożytnego Kocioła. Jesteśmy przekonani, że ci, którym brakuje czasu lub sił na czytanie opasłych tomów komentarzy ojców do poszczególnych ksiąg biblijnych, chętniej sięgną po zebrane w jednym miejscu najważniejsze ich interpretacje konkretnych wersetów czy perykop. Celem egzegezy w okresie patrystycznym było pragnienie odkrycia prawdy obecnej w Piśmie Świętym i głoszenie jej ludziom, którzy chcą wprowadzić ja w życie. W całej starożytności, nie tylko chrześcijańskiej, życie zgodnie z jakąś nauką było postrzegane jako dowód jej prawdziwości. O tej zasadzie należy pamiętać, biorąc do ręki teksty patrystyczne, zwłaszcza komentarze ojców Kocioła do Pisma Świętego.
Mamy nadzieję, że Komentarz rozbudzi w uczniach Chrystusa trzeciego tysiąclecia większą miłość do słowa Bożego, zachęci do własnej lektury i rozważania Pisma Świętego, a także stanie się narzędziem pomocnym w głoszeniu Ewangelii. W publikacji zaprezentowane są wypowiedzi ojców, które stanowią najlepszy zbiór interpretacji, jakie udało się znaleźć i wybrać z dzieł pisarzy, którzy na przestrzeni wieków wyjaśniali Kościołowi Pismo Święte. To bogate chrześcijańskie dziedzictwo może być i dziś pomocne w głoszeniu słowa, nauczaniu, modlitwie, refleksji i medytacji.
Nasza publikacja nie ma naukowych ambicji, niemniej ufamy, że będzie pożyteczna dla rosnącej dziś grupy naukowców, którzy wierzą, że współczesną egzegeza musi uwzględniać znaczenie, jakie konkretnym wypowiedziom Pisma Świętego nadawali chrześcijanie w ciągu wieków historii Kocioła. Nie stanowi alternatywy dla współczesnych czy tak zwanych postmodernistycznych studiów, ale raczej aspiruje do bycia potrzebnym ich dopełnieniem, ukazaniem wczesnochrześcijańskiej perspektywy, o której się niekiedy zapomina, która niekiedy się ignoruje, a niekiedy wręcz odrzuca.

Ojcowie Kościoła komentują Biblię - tom XI - Nowy Testament. List św. Jakuba, I i II List św. Piotra, I-III List św. Jana, List

Listy katolickie, inaczej nazywane powszechnymi, to siedem pism Nowego Testamentu, które nie należą do epistolarium tradycji Pawłowej. W kolejności ich zamieszczenia w kanonie Pisma Świętego są to: List Jakuba, I List Piotra, II List Piotra, I List Jana, II List Jana, III List Jana oraz List Judy. Sama ich nazwa zbiorowa, przypisana im już w czasach starożytnych, pochodzi z tego, że w większości nie były one skierowane ani do konkretnych wspólnot kościelnych (jak listy Św. Pawła Apostoła), ani do określonych osób, lecz były adresowane do całej grupy wspólnot chrześcijańskich bądź miały charakter listu ogólnego, by nie powiedzieć – okólnego (wyjątkami są II i III List Jana). Ich forma zasadniczo nie odstaje od innych tego typu wypowiedzi datowanych na drugą połowę I wieku po Chrystusie.
Siedem listów, do których komentarze zostały zamieszczone w niniejszym tomie, powinniśmy traktować jako pisma, które ogółowi wyznawców Chrystusa z pierwszych wspólnot Kościoła przekazywały powszechne prawdy wiary i zasady moralne. Aż do pierwszej połowy III wieku ery chrześcijańskiej listy katolickie z różnych względów nie były systematycznie komentowane. Samo też uznanie ich za pisma natchnione, a co za tym idzie, włączenie ich do kanonu Nowego Testamentu było procesem złożonym. Nawet w kwestii kolejności ich umieszczenia panowała znaczna rozbieżność.

Ojcowie Kościoła komentują Biblię - tom Xa - Stary Testament
Dla wczesnych ojców Kościoła proroctwo Izajasza nie było streszczeniem historii ani teologii Izraela, lecz zapowiedzią dotyczącą Mesjasza, która wypełniła się w życiu i działalności Jezusa z Nazaretu. Z tej racji słowa starotestamentalnego proroka stały się bogatym źródłem patrystycznej refleksji teologicznej o Chrystusie oraz istotną pomocą w obronie przed żydowskimi zarzutami wobec mesjańskości Jezusa. Interpretowanie Jego posługi w świetle proroctwa Izajaszowego nie było ze strony ojców Kościoła przejawem nowatorstwa teologicznego, ale kontynuacją kierunku wytyczonego przez autorów Nowego Testamentu i samego Jezusa. Wśród cytowanych komentarzy znajdują się teksty Augustyna z Hippony, Euzebiusza z Cezarei, Hieronima ze Strydonu, Jana Chryzostoma, Pachomiusza, Teodoreta z Cyru i wielu innych autorów patrystycznych. Czytelnik otrzymuje panoramę piśmiennictwa wczesnochrześcijańskiego rozciągającą się w przestrzeni ze Wschodu na Zachód, a w czasie – od I do VIII wieku. Niektóre z zamieszczonych fragmentów ukazują się w języku polskim po raz pierwszy. Ukazane w tym tomie bogactwo starożytnej myśli teologicznej wciąż oświeca umysły i rozpala serca.

Ojcowie Kościoła komentują Biblie - tom Ib - Nowy Testament

Spis treści
Wstęp ogólny (VII)
Wykaz skrótów (XIII)
Komentarz do Ewangelii według św. Mateusza 14-28 (1)
Biogramy niektórych postaci oraz opisy wybranych dzieł anonimowych (325)
Bibliografia (339)
Indeks autorów i dzieł anonimowych (343)
Indeks biblijny (345)