Okładka

W trosce o młodzież - edukacja, praca, obywatelstwo

ks. Jan Niewęgłowski Wydawnictwo: Wydawnictwo Salezjańskie Dział: Wychowanie Format: 170x240 Stron: 415 Oprawa: miękka ISBN: 8372011818 INDEKS: SAL0107B8477
32,00 zł
Darmowa dostawa od 150 zł Paczkomaty 10 zł Poczta Polska 15 zł Za pobraniem 15 zł

Opis

Przemiany z roku 1989 sprawiły, że polskie społeczeństwo znalazło się w całkowicie nowej rzeczywistości. Wraz ze zmianami pojawiły się nowe zadania intelektualne, moralne, wychowawcze, społeczne i ekonomiczne. Zauważamy, że wszyscy odczuwamy poważne problemy z ich rozwiązywaniem.
Od 1989 roku także polską szkołę i polską myśl pedagogiczną nurtuje zagadnienie, jak wychowywać młode pokolenie w nowej sytuacji. Wraz ze zmianami demokratycznymi napływają do nas różne propozycje i modele wychowania, które dość często niosą ze sobą zbyt uproszczony obraz naszej rzeczywistości.
Niniejsza publikacja podejmuje próbę ukazania sytuacji polskiej młodzieży z różnych punktów widzenia. Jest więc obecne spojrzenie pedagogiki, psychologii, prawa, socjologii, teologii, filozofii, Katolickiej Nauki Społecznej. Na interesujące tematy wypowiadają się badacze reprezentujący różne dyscypliny i środowiska naukowe, którym leży na sercu dobro i przyszłość polskiego społeczeństwa. Poruszane zagadnienia stanowią kompendium wiedzy o teraźniejszości i przyszłości polskiej (i nie tylko polskiej) edukacji. Można także mieć nadzieję, że niniejsza pozycja będzie przydatną i pomocną w kontynuacji badań prowadzonych na tych płaszczyznach.
Głównym tematem książki jest młodzież.

Pierwsza część ukazuje szanse i zagrożenia stojące przed młodzieżą, omawia między innymi następujące problemy: młody człowiek wobec planów Boga, Kościół w Polsce wobec nowych wyzwań socjologicznych, ochrona prawna dzieci i młodzieży, doświadczenia Zgromadzenia Salezjańskiego w pracy z młodzieżą.

Druga część dotyczy obszarów i zadań edukacyjnych. W poszczególnych rozdziałach omówione są: zadania administracji rządowej wobec programów edukacyjnych, rozwój społeczny zależny od kapitału ludzkiego i edukacji, przyszłościowe zawody, młody człowiek wobec bezrobocia, antropologiczne podstawy edukacji, rola autorytetu.

Część trzecia porusza kwestie problemów społeczn-wychowawczych, takich jak: bezdomność, uzależnienie od środków psychotropowych, narkomania, seksualność i zagrożenia z nich płynące, młodzież wobec katechezy, aktywność kulturalną studentów, rola pieśni religijnej w wychowaniu młodzieży, komputer w wychowaniu.

Część czwarta - ostatnia , przedstawia próby rozwiązań praktycznych, porusza następujące zagadnienie: praca na rzecz dzieci i młodzieży z rodzin bezrobotnych, współpraca szkoły z rodziną i z grupami ryzyka, podstawowe instytucje wychowawcze wobec przestępczości młodzieży, usprawnienie komunikacji w rodzinie, wolontariat młodzieżowy, udział młodzieży we wspólnotach religijnych, rola Kościoła. Całość analizy tej części zamyka opis doświadczeń z Holandii, Niemiec, Litwy i Rosji.